Skolegang ombord på Freja

Indtil for et par uger siden var jeg lidt bekymret for, at vi havde påtaget os for stort et ansvar ved at skulle hjemmeundervise børnene i 2 år. Jeg synes, at det var svært at få ordentlig greb om hvordan undervisningen skulle foregå, og de tanker jeg havde gjort mig hjemmefra om at kunne køre fagene i moduler og temaer af længere varighed virkede ikke i praksis. Så vi har brugt den første måneds tid på at finde ud af en model, hvor det fungerer – ikke kun for mig – men især for børnene. Det er jo dem, der skal have noget ud af det, og så må jeg tilpasse mig efter hvordan de hver især lærer bedst. Det har også været en tilvænning for børnene, at skulle lytte til Anders og jeg som undervisere – de er jo vant til at vi bare er far og mor og dermed ikke nødvendigvis nogen de skal høre efter… Og det er blevet meget tydeligt for os, at det er tre forskellige børn vi har – altså det vidste vi jo godt i forvejen, men også måden de indlærer på er forskellig. Hjemmefra har vi jo aftalt med børnenes skole, at vi stadig kunne have adgang til forældreintra og på den måde følge med i årsplaner for undervisningen, så nu har vi valgt at følge ugeplanerne rimelig stringent. Det betyder, at børnene følger deres respektive klasser i matematik og dansk. Så I stedet for at alle tre har for eksempel matematik på samme tid, har man nu det fag, hvor det er nødvendigt for at holde niveau med ens klasse. Bagefter kan man så få lov at vælge hvad man helst vil arbejde videre med. Indtil videre går det rigtig godt, og vi har tre koncentrerede børn, som er blevet rigtig gode til at arbejde selvstændigt med deres opgaver. Selv Ludvig, som helst ville kravle ind i lærerinden i starten, er blevet virkelig god til at læse opgaveformuleringen og løse opgaven ud fra det.

Det forholder sig lidt anderledes med engelsk, hvor vi dels har noget andet materiale end i skolen og dels har muligheden for at få talt rigtig meget engelsk. Under vores ophold i La Coruna, hvor vi besøgte vores gamle spanske ven Antonio, var alle tre børn jo tvunget til at tale engelsk, og især de to største har sprogligt rykket sig helt vildt efter det. De er blevet modige og gemmer sig ikke længere bag Anders og jeg, men snakker løs på engelsk med alle de møder. De to stores fremskridt har inspireret Ludvig, så han har nu sat sig for at han vil lære engelsk hurtigst muligt. Til gengæld har vi sat fransk lidt på pause, mens de rykker så meget på det engelske sprog. Så kommer fransk på banen igen, når vi nærmer os de fransktalende øer i Caribien, og jeg tænker stadig at de skal besøge en lokal skole i Fransk Polynesien.

Naturfagsundervisningen er også lidt anderledes her på båden. Det er svært at indrette et kemilokale ombord, og indtil videre har vi primært fokuseret på biologi og geografi. Som tidligere skrevet har vi jo været så heldige at få sponsoreret Xplore serien til 7. årgang fra GO Forlag, og det materiale har givet anledning til mange gode snakke om den virkelighed vi møder til daglig som sejlere. Blandt andet har Victor arbejdet med et tema om jordens vejr, hvor han laver vejr- og skyobservationer og lærer om frontsystemer og fastlands- og kystklima. Og på sin vis er Freja jo en flydende observationsstation, når det kommer til vind og vejr. 


Victor synes, at tekstbogen forklarer emnet rigtig godt, og jeg lader ham også læse lærervejledningen, da den jo indeholder meget af den viden som ellers ville være en del af klasseundervisningen. Det virker bedre, at han læser det først og vi taler sammen om det bagefter end, at jeg nærmest sidder og læser det op for ham som en slags forelæsning – meget af det er ikke ligefrem paratviden for mig 😉 I biologi undersøger vi de dyr vi møder på vores vej – primært i vandet. Vi læser om dem og taler om deres leveforhold og tegner dem, og det fungerer fint på tværs af klassetrin.

Hvor meget går vi så i skole på Freja? I udgangspunktet er det 3 timer hver formiddag mandag til fredag, men det har vist sig ikke at være muligt i praksis. Vi har haft mange sejladser, hvor skolebøgerne har været med i cockpittet og der både er blevet læst engelsk og lavet dansk grammatik. Men vi har også haft mange sejladser, hvor vind og vejr har gjort at vi har koncentreret os mere om at holde maden i maverne end at studere. Til turen over Biscayen havde jeg optimistisk pakket en hel vandtæt taske med skolebøger, men vi ved jo alle hvordan den tur gik… Så nu har vi skole alle de dage, det kan lade sig gøre – også selv om det er lørdag eller søndag, for så kan det være at vi har holdt fri om onsdagen og været på historisk byvandring eller set en replica af Columbus’ sejlskib. Og det virker – ombord på Freja er vi nogle gange et par sider bagud og nogle gange et par sider forud i forhold til derhjemme, og det er godt nok har vi besluttet.

img_1422


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s