Nyt fra skoleskibet Freja

Som jeg var inde på i sidste blogindlæg, har vi lavet lidt om på skoleskemaet, så vi nu typisk har skole i 2 x halvanden time, altså både om formiddagen og sidst på eftermiddagen. Det fungerer supergodt de fleste dage. Så snart solen er ved at gå ned, bliver det køligere – og det hjælper på koncentrationen! Noget andet der hjælper er, at der er blevet brændt energi af det meste af dagen på at svømme, snorkle, lege og på at gå på opdagelse på land. De eftermiddage er det faktisk ret hyggeligt at sidde med sine bøger og nogle opmærksomme forældre.

img_3135
En stille stund med matematik
Og så er der de dage, hvor intet hjælper…! De dage, hvor de skændes om pladserne (!). De dage, hvor alle viskelædere og blyanter på magisk vis er pist forsvundet. De dage, hvor matematik pludselig er blevet det sværeste fag i verden. De dage, hvor børnene synes, at lærerinden er rimelig irriterende, og de dage hvor lærerinden sender en venlig tanke til de tålmodige skolelærere derhjemme 😉 Men heldigvis har vi flest af de første slags dage. Og det der hjælper allermest er, at skolebørnene på Freja gerne vil holde trit med deres klassekammerater derhjemme. Som jeg også har skrevet tidligere, har vi haft et godt samarbejde med skolen op til vores afrejse, og det betyder at vi blandt andet kan se ugeplaner på skolens intranet. Det er et kæmpe incitament til at komme derudaf med især matematikken. Og der er mange små sejre – for eksempel at Anna, som ellers ikke altid har følt sig helt stærk i matematikkens verden, nu tæller matematik blandt sine yndlingsfag. 

Vores danskundervisning afviger nok lidt fra pensum derhjemme. En del af materialet har vi kun adgang til, når vi har internetadgang, hvilket langtfra er hver dag. I stedet laver vi en del frilæsning – Ludvig er for eksempel lige blevet færdig med Harry Potter bind 6, og det er da meget sejt når man kun går i 2. klasse. Og vi laver grammatikopgaver. Og vi skriver rigtig mange danske stile om vores oplevelser. I hånden, for lærerinden er af den gamle skole… Og hver gang vi kommer til en ny ø eller et nyt land, skal der laves gruppearbejde. Så undersøger skolebørnene en masse fakta om vores destination, laver en keynote præsentation med talekort og fremlægger den. Og det er sjovt! Eller måske er det mest sjovt for os voksne… 😉 Men børnene får øvet deres skills til samarbejde og mundtlig præsentation, og især det med samarbejde kan være en svær øvelse når man er en tæt søskendeflok på 3…

Engelskmæssigt er teenageren stukket helt af, og han oplever dagligt at vildtfremmede roser ham for hans fremragende engelsk. Det er fantastisk at opleve, hvor meget han vokser af det. Han er kommet dertil, hvor han undersøger nuancerne i det engelske sprog, og det er et kæmpe skridt. De to andre følger også rigtig godt med, og jo flere engelsktalende børnebåde vi møder, jo mere fremad går det. Men det er helt klart nemmest for de to små, når de ikke har deres forældre i lytteafstand 🙂

img_3727
Det kan være svært at koncentrere sig om skolearbejde, når der er legekammerater i farvandet. Det hjælper lidt på samvittigheden, at legen foregår på engelsk
Fransk halter stadig lidt bagefter, men vi har aftalt at der står fransk på sommerskole-programmet. Så passer det nogenlunde med vores ophold i Fransk Polynesien. Og ja, det betyder at vi ikke holder sommerferie i traditionel forstand. Den luksus kan vi ikke tillade os, når vi kun har skole på programmet 3 timer om dagen 🙂

Vores naturfaglige undervisning handler mest om jordens ressourcer og hvordan vi bedst passer på dem. Og her er det allernemmest bare at tage udgangspunkt i vores hverdag ombord og vores oplevelser. Forleden dag var vi på besøg i en slags skildpadde-børnehave (The Old Hegg Turtle Sanctuary) på Bequia. Et sted, hvor de indsamler æg, og opdrætter havskildpadderne i 5-7 år indtil de er store nok til at blive sat tilbage ud i naturen. Det var et spændende og meget lærerigt besøg for børnene (og de voksne), og fakta og detaljer omkring havskildpadder sidder måske nok en del bedre fast, når man selv får lov at holde dem, give dem mad og rense deres skjolde end hvis vi bare havde læst om dem i en bog.

img_3620
Algefrit skildpaddeskjold
img_3623
2 ud af 5 babyskildpadder er stadig i live. I naturen er det ca. 1:1000
img_3614
Skildpadde klar til at komme i vandet!
img_3625
En af de store skildpadder får også en tur med skurebørsten
Vi bruger især Explorer-serien fra GO Forlag, som er rettet mod Victor. Victor har tidligere arbejdet med temaer om den livgivende jord, dyrenes verden, jordens vejr og havstrømme, og i øjeblikket arbejder han med et tema, der meget passende hedder “Det er bare vand”. Temaet dækkes af både Fysik/Kemi- og Geografibogen, er rigtig godt beskrevet og kommer vidt omkring. En del af emnerne kan relateres direkte til vores hverdag her på båden. For eksempel er vand ikke bare vand, når man bor på en båd. Vi kan ikke bare lade vandhanen løbe. Eller drikke saltvand. Så det vand, vi har i vores vandtank, skal både bruges til madlavning, opvask, bad (hvilket sker sjældent), tøjvask (sker også lidt for sjældent) og til dels drikkevand. I bogen har vi læst, at en gennemsnitlig dansker bruger 130 liter vand i døgnet. Til sammenligning har vi en vandtank på 220 liter, og det vand holder i minimum 1 uge – og nogen gange op til 10 dage. For at supplere vores drikkevand, har vi en watermaker ombord – et lille apparat, der laver saltvand om til ferskvand. 5-6 liter i timen kan den fremstille, så det er ikke den vi bruger til at fylde vandtanken med. Men det er nok til at holde os kørende med drikkevand i den del af verden, hvor især flaskevand er dyrt. Faktisk har vi også en lille slags bærbar watermaker med, hvis vi en dag er nødt til at gå i redningsflåden. Og i det tilfælde, at den lille håndholdte enhed gik i stykker, har vi også lært i bøgerne, hvordan man kan afsalte saltvand så det bliver til drikkevand.

img_3734
Fysik/kemi om vands tilstandsformer – ikke helt nemt stof at arbejde med…
Et andet af emnerne handler om transport af varer på de store have, og her er vi jo også helt på hjemmebane 😉 Vi har i hvert fald set et hav (!) af fragtskibe på vores vej ned gennem Europa. En af elevopgaverne til dette emne handler om at man skal undersøge, hvor ens sko er produceret og overveje hvordan de er blevet fragtet til Danmark. Men som teenageren hurtigt konkluderede, så kunne han ikke lave den opgave, for han har ingen sko… Og teknisk set er det jo rigtig nok, for herude går vi mest på bare tæer og i klip-klapper 🙂

img_3739
Der studeres fakta om danskernes vandforbrug og transport på vandveje. Billedet er fra Tobago Cays, og lige præcis her er der ingen fragtskibe. Heldigvis 🙂
Også kaptajnen er tilbage på skolebænken! Vi er jo på vej mod Colombia, og har hørt at de colombianske myndigheder ikke taler andet end spansk. Så kaptajnen har downloadet en ‘lær spansk’ app, og er allerede nået til niveauet ‘hun er en pige, han er en dreng’. Ifølge app’en er han allerede 2% flydende i spansk. Det skal nok blive en succes 🙂

Materialet fra GO Forlag er sponsoreret.


2 thoughts on “Nyt fra skoleskibet Freja

  1. Hi Merete,
    Everybody at work is very proud of you, and we are following your posts with enthusiasm.
    Mod vej mod Colombia! Wow!! Just ring if you need help with translation.
    Yohanna

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s